باغ های ایرانی به تفکیک نام

باغ های ایرانی و ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو شامل باغ پاسارگاد در مرودشت فارس ،باغ ارم در شیراز ،باغ چهل ستون در اصفهان ،باغ فین در کاشان ،باغ شازده در ماهان کرمان ،دولت آباد دریزد ،پهلوان پور در مهریز یزد ،اکبریه در بیرجند و عباس آباد در مازندران است.
هرکدام از این باغات در مناطق مختلفی باشرایط آب و هوایی متفاوتی واقع شده اند.

برای ساخت این باغ ها از معماری خاص و شگرفی استفاده شده است. در آیین زرتشت ؛ باغ تداعی کننده چهار نماد آیین زرتشت یعنی آسمان ،زمین ،آب و گیاه است.
قدمت وساخت هرکدام از این باغ ها به دوره های متفاوتی برمی گردد. باغ های ایرانی حتی در هند و اسپانیا هنر طراحی باغ را تحت تاثیر قرار داده اند.

باغ پاسارگاد :

مجموعه ای از چندین باغ می باشد که به بیان دیگر با یک مجموعه باغ در باغ مواجه هستیم.
نحوه کاشت درختان و چیدمان آن ها نیز به فرمان کوروش صورت گرفته است.
امروزه چیزی از این باغ وشکوه آن باقی نمانده است اما شواهد دال بر این است که در باغ دو ساختمان وجود داشته است .
باغ پوشیده از درختان ، گیاهان و گل های رنگارنگ و زیبا بوده است. نام بخش کوچکی از این مجموعه وسیع باغ شاهی است که آب مورد نیاز آن از طریق انشعاب هایی از رودخانه پلوار تامین می شده است.

باغ ارم:

این باغ زیبا در شمال غربی شیراز واقع شده است.
با وجود اینکه مطالعات زیادی در زمینه اینکه بنیان گذار این باغ چه کسی بوده است انجام گرفته اما متاسفانه نتیجه قطعی به دست نیامده است. پیشینه این باغ به دوران سلجوقی برمیگردد هرچند کریم خان زند هم در توسعه و سازندگی این باغ نقش قابل توجهی را ایفا نمود. آنچه که باعث شده تا نام این باغ را ارم بگذارند عمارت و باغ بزرگی است که به فرمان شداد پسر عماد (فرمانروای عربستان جنوبی)به منظور رقابت با بهشت بنا شد.

باغ چهل ستون:

همان طور که از نام آن مشخص است این باغ در اصفهان واقع است. مکان این باغ بین میدان نقش جهان و چهار باغ است و دستور احداث باغ را شاه عباس اول صادر نمود.
این باغ زیبا و باشکوه به دلیل داشتن عمارت چشم نواز که در وسط آن بنا شده امروزه به عنوان موزه و یک اثر تاریخی زیبا مورد بازدید قرار میگیرد. وجود درختان بلند و سر به فلک کشیده و طراحی تقریبا مربع مانند و وجود استخری بزرگ  در میان آن ، چهره باغ را به صورت فوق العاده ای جذاب و منحصر به فرد کرده است.

باغ عباس آباد:

این باغ با شکوه به دستور شاه عباس اول ساخته شده است . از ویژگی های منحصر به فرد این باغ وجود راه های سنگ فرش شده در آن است .
که در بخش هایی از زمین باغ وجود دارند. مجموعه عباس آباد از شش باغ  تشکیل شده است .
چشمه یا حوض خانه ،باغ چهل ستون یا دیوان خانه ،باغ خلوت ،باغ صاحب الزمان ،باغ شمال و باغ زیتون تشکیل شده است.

باغ فین :

زمان احداث این باغ باشکوه را احتمالا به دوران ساسانی نسبت می دهند . گفته شده شاه اسماعیل اول (بنیان گذار سلسله صفوی) مراسم تاج گذاری خود را در این باغ زیبا برگزار کرد.
این باغ از هیاهو و سرو صدای موجود درشهر دور است . وجود قنات و کاریز آب مورد نیاز درختان و گیاهان سرسبز آن را تامین می نماید.
دو بنای تاریخی کتابخانه امیرکبیر و موزه ملی کاشان در انتهای این باغ قرار دارند.

باغ دولت آباد:

این باغ به دستور محمد تقی خان بافقی (والی یزد)ساخته شد و حاکم یزد در این باغ اقامت داشته است . باغ دارای چندین عمارت است که عمارت هشتی اصلی ترین آن ها می باشد.