فرهنگ آداب رسوم مردم کانادا:

کانادا کشوری است با جمعیت 834/675/35 نفر را در خود جای داده است .دین رسمی آنها مسحیت است . در این کشور آزادی دینی وجود دارد .

حدود یک میلیون نفر را مسلمانان تشکیل داده اند. و جالبتر این است که جمعیت ایرانی یک قشر قابل توجهی و نسبتا زیادی در این کشور هستند که به زندگی و کار مشغول هستند .

مردم کانادا به عنوان یک کشور غربی متمدن از فرهنگ بسیار بالایی برخوردار است و می توان گفت که پیرامون این فرهنگشان تنها وابسته قانون و مقررات نیستند بلکه به صورت سنت های تثبیت شدهمیشگی و قابل احترام در رفتار مردم این  کشور به وضوح میتوان مشاهده کرد.

یکی از آداب و رسوم مردم کانادا که تقریبا همه آن را می شناسندمودب بودن آنهاست و اصول اجتماعی را کاملا رعایت می کنند .

مردم کانادا خیلی مهربان هستند و این مسیله به خوبی نشان دهنده علت استقبال دولت کانادا از مهاجران است .

مردم کانادا ارزش زیادی برای راستگویی و رستکاری قایل هستند.

کلا ویزگیهای مثل ادب و مهربانی و راستگویی و هم دردی باعث شده است که کشور کانادا برای زندگی خیلی مناسب و راحت باشد.

زبان مردم کانادا:

مردم کانادابه دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسه صحبت می کنند

60 در صد جمعیت این کشور به انگلیسی صحبت می کنند .

به علت پذیرفتن مهاجران زیاد به این کشور تنوع وسیعی از زبان در کشور استفاده می شود به طور مثال زبان اسپانیایی و آلمانی و ایتالیایی و …. حرف می زنند.

دین مردم کانادا:

دین مردم کانادا مطابق قانون اساسی این کشور دارای آزادی دینی هستند .

در بین دین ها مسحیت با داشتن طرفداری که حدودا  65 درصذ از جمعیت را تشکیل می دهد .

24 درصد مردم کانادا ادعا دارند که هیچ نوع تعلق دینی ندارند.

رفتارهای ممنوعه در کانادا:

  1. قرار دادن آرنج روی میز:قرار دادن آرنج روی میز هنگام غذا خوردن در شزایط رسمی بی ادبانه استولی در شرایط غیر رسمی متداول هستند.
  2. غذا خوردن با دهان باز و حرف زدن با دهان پر: این رفتار از نظر کانادایی ها بسیار خجالت آور است
  3. خمیازه کشیدن: خمیازه کشیدن بی آنکه با دست جلوی دهان گرفته شود رفتاری بی ادبانه است.
  4. اشاره کردن یا خیره نگاه کردن به غریبه ها:این رفتار بی ادبانه است پس اگر غریبه ای را در کانادا دیدید به او خیره نشوید یا با دست اشاره نکنید.
  5. گرفتن شصت دست به سمت پایین:یک نوع مخالفت محسوب می شود
  6. نشان دادن انگشت وسط:یک حرکت بسیار زشت که ناشی از عصابانیت است و معمولا در حین رارندگی انجام میدهند .

 

آداب غذا خوردن در مهمانی ها در خانواده کانادایی:

در بیشتر خانواده های کانادایی کسی که از نظر سنی بزرگتر است از احترام مخصوصی بر خوردار است

یعنی موقع غذا خوردن مهمان ها قبل از شخص بزرگتر شروع بع صرف غذا نمی کنند .

کانادایی ها در موقع مهمانی به تنهایی غذا نمیخوردند و بهتر می دانند که باید همگی حضور داشته باشند و بعد از جمع شدن همه میهمان  سر میز غذا خود را میل کنند.

جلسات و سخنرانی ها:

کانادایی ها جلسات را با کمترین میزان بحث آغاز می کنند . در جلسات انگلیس زبان ها مقدار بسیار دموکراسی حاکم است.

و همه شرکت کنندگان در بحث در گیر و مشارکت خواهند داشت اما در جلسان فرانسوی ها به علت احترام بیشتر به سلسله مراتب امکان دارد بحث ها بیشتر حول محور شرکت کنندگان ارشد معطوف می گردد.

نقش ها و مسولیت:

کانادا در میان جوامع دموکراتیک غربی از سابقه طولانی در رعایت حقوق برابر برخوردار است و احترام به سلسله مراتب و مقام فرد در زندگی روزمره امری پسندیده است .

اکثر مردم کانادا شخصیتی قوی و و مغروری دارند و به دنبال تغییر زیاد خود برای راضی کردن دیگران نیستند .

سو استفاده از موقعیت شغلی وقتی که فرد به دلیل موقعیت اجتماعی اش از دیگران می خواهد که از او پیروی کند به اندازه ای زشت و نکوهیده است که با اسامی مختلفی مورد تمسخر است .

اگر چه پارلمان سیستم قضایی و ارتش کانادا پروتکل مختلفی در رابطه با عناوین دارد اما آنها بخش هایی مجزا هستند که قوانین مخصوص به خود دارند ودر فضای کاری اشتراکی و روابط اجتماعی  دوستانه قرار نئارند.

 

رفتار کانادایی ها در قبال زمان:

اکثر مردم کانادا خیلی به قرارشان و زمان اهمییت می دهند . یعنی وقتی قراری در ساعت 3 داشته باشید طرف مقابل انتظار دارد که شما را راس ساعت سه ببیند تاخیر بی دلیل بیش از 15 دقیقه نوعی بی ادبی است و خرجش یک معذرت خواهی است.

اکثر کسانی که کار تمام وقت دارند از 9 صبح تا 5 عصر روزهای دوشنبه تا جمعه خود را در محل کارشان می گذرانند و ظهر را وقت ناهار و شام را ساعت 6 عصر می دانند.

اخر هفته ها یعنی شنبه و یکشنبه  شلوغ ترین اوقات برای ارتباطات اجتماعی وبیرون رفتن است اما یکشنبه صبح برای افراد مذهبی که به کلیسا می روند یک زمان ممنوعه برای قرا ملاقات محسوب می شود

هدیه دادن در کانادا:

معمولا غیر از حالتی که فرد برای کسی کرده باشد یا کسی بخواهد برای فرد غریبه تشکر کند بعید است که کسی به یک فرد غریبه هدیه ای بدهد .

در واقع هدیه گرفتن در مناسبت های بخصوص برای یک نفر می تواند به نزدیکی دو نفر انجام گیرد هدایای بدون مناسبت شاید جذاب و دلنشین باشد اما ممکن است احساس عجیبی در هدیه گیرنده در قبال شما ایجاد کند

هدیه دادن پول تقریبا مختص اعضای خانواده است و هدیه کردن پول به کسی که از شما پول نخواسته باشد ممکن است توهین آمیز باشد یعنی شما فرد متقابلتان را فردی نیازمند  یا فقیر تفسیر می کنید

انعام دادن در کانادا:

مردم کانادا معمولا در انتهای وعده ای که در رستوران میل می کنند هزینه ای معمولا در حدود 15 درصد فاکتور را به صورت مازاد و برای پیش خدمت در نظر می گیرند انعام ندادن طبیعی نیست و بعضا بی ادبی محسوب می شود .

تیپ های رفتاری و ادب مردم کانادا:

ادب و نزاکت پیش از حد تیپ شخصیتی رایجی است که مردم کانادا به آن شناخته می شوند و حتی اگر در همه افراد صادق نباشد اما کلیت جامعه کانادا را شکل میدهد

بخش بزرگی از کانادا حتی آنهایی که از سطح نسبتا بالایی برخوردار هستند زیاد عذر خواهی می کنند و خواسته هایشانان را خیلی غیر محسوس و غیر مستقیم بیان می کنند.

در کانادا یک نگرش کلی وجود دارد یک فرد خوب کسی است که زیاد خودستایی نمی کند و بسیار فروتن است و حتی خود را پایین می آورد .